"Το Βυζάντιο σε έξι χρώματα" & "Κωνσταντινούπολη 1453" – OraThess
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories

“Το Βυζάντιο σε έξι χρώματα” & “Κωνσταντινούπολη 1453”

OraThess Post Thumb

16/10/2020


“Το Βυζάντιο σε έξι χρώματα” & “Κωνσταντινούπολη 1453”. Το Βυζάντιο μέσα από τα μάτια της Ντεκάστρο και της Αγγελίδου.

Δυο κορυφαίες μορφές στην ιστορία της παιδικής λογοτεχνίας συναντιούνται συγγραφικά στο Βυζάντιο, για να αφηγηθούν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, χωρίς ίχνος διδακτισμού, με απέραντο σεβασμό και ήθος ένα σημαντικό κομμάτι της Ιστορίας, με δύο βιβλία διαμάντια για τα παιδιά.

                                           ” Το Βυζάντιο σε έξι χρώματα”

byzantio_prasino_cover paidiko biblio.jpg

Πράσινο, της Μαρίας Αγγελίδου, εικονογράφηση: Κατερίνα Βερούστου, εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.

 Γνώση και μυθοπλασία. Η Μαρία Αγγελίδου μας έχει συνηθίσει σε μια διαφορετική ανάγνωση των ιστορικών γεγονότων, με μια αφήγηση ευρηματική και αποτελεσματική. Στο προτελευταίο της βιβλίο για το αφιέρωμα στο Βυζάντιο, το Πράσινο, η εξαιρετική συγγραφέας και μεταφράστρια απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού και γυμνασίου. Γοητεύοντας με τον τρόπο απεικόνισης των γεγονότων, δίνοντας με γλαφυρή ανάγνωση και συντονισμένη δομή μια σημαντική περίοδο της ιστορίας, όπως το Βυζάντιο. Μέσα από χρώματα περιγράφει τα γεγονότα, με επιστημονική ακρίβεια και ιστορική αλήθεια. Αποτινάζοντας κάθε είδους ακαδημαϊσμού, δυσνόητων εννοιών, εμπορικών κανόνων.

Μετά το Κόκκινο όπως η πορφύρα από τον μανδύα τον αυτοκρατόρων, το Χρυσό, των χρυσοποίκιλτων ψηφίδων των εκκλησιών τους. Το Μαύρο των πολέμων, το Άσπρο του άγνωστου και του κόσμου έξω από τα τείχη. Πριν το Γαλάζιο του ουρανού και της θάλασσας που περικλείει την τρανή αυτοκρατορία, γεννήθηκε το Πράσινο των σπαρτών, του αγρού, της φύσης και της ελπίδας.

Στο Πράσινο η Ιστορία επεκτείνεται πέρα από τα τετριμμένα, τα ειπωμένα, τα συνηθισμένα.

Εκεί που το Βυζάντιο συνάντησε την Κίνα και το Ιράκ. Όταν ο Δρόμος του Μεταξιού και η καλλιέργεια του μεταξοσκώληκα περνά από τους εμπορικούς δρόμους της Κίνας, στην κατοχή του Ιουστινιανού. Όταν ο Χαρούν Αλ Ρασίντ και ο Αλ Μαμούν, αντάλασσε ειρήνη με βιβλία, για χάρη του Οίκου της Σοφίας (βιβλιοθήκη) και η μάχη του Ματζικέρτ μεταμορφώνεται σε άλογο με δεμένη ουρά. Σαν τα στόματα που δεν μίλησαν γι’αυτή, σαν εκείνα που μίλησαν αλλά τα ‘παν μπερδεμένα, ακαταλαβίστικα, δυσνόητα.

Μια Ιστορία που δεν γνωρίζει γεωγραφικά σύνορα. Αλλά χρώματα θορυβώδη που μπλέκουν τους Ρούσιους με τους Γαλάζιους και τους Πράσινους στις θρυλικές ιπποδρομίες. Καθώς αναμειγνύονται γίνονται ένα καζάνι που βράζει και ρουφά μέσα του την αγανάκτηση για τη βαριά φορολογία και την κρατική αυθαιρεσία, που εκρήγνυται και εξαπλώνεται. Γίνεται εξέγερση, η Στάση του Νίκα, που καίει τη μισή πόλη μετρώντας χιλιάδες νεκρούς σε μια μέρα.

Πάνω από όλα όμως το βιβλίο της Μαρίας Αγγελίδου, με την εξαιρετική εικονογράφηση της Κατερίνας Βερούτσου με φόντο το πράσινο, είναι ένα ανάγνωσμα που μπορεί να σε εμπνεύσει. Να σε καθηλώσει, να σε προβληματίσει, να σε παρασύρει σε ένα κόσμο καθηλωτικό, ζωντανό, ενδιαφέρον. Ένα απολαυστικό βοήθημα για όσους αγαπούν την Ιστορία. Ένα ενδιαφέρον σχολικό βοήθημα για τα παιδιά με τη γοητεία του παραμυθιού και την αξία της βαθιάς γνώσης.

                                                  Κωνσταντινούπολη 1453

to byzantio se eksi xrwmata & kwnstantinoupoli 1453 paidika biblia.jpg

Μαρίζα Ντεκάστρο, εικονογράφηση Σταμάτης Μπονάτσος, εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ.

Μια συγκροτημένη ιστορική αφήγηση που πέρα από την κατάθεση των γεγονότων, χρησιμοποιεί και το μυθοπλαστικό στοιχείο. Που εμπλουτίζει γλαφυρά την ιστορία χωρίς να παραποιεί την αλήθεια. Η Μαρίζα Ντεκάστρο με αίσθημα ευθύνης προς τον αναγνώστη, δημιούργησε ένα βιβλίο για το Βυζάντιο μετά από ενδελεχή έρευνα. Χρησιμοποιώντας μαρτυρίες ανθρώπων, “οι σιωπηλοί μάρτυρες” όπως τους ονομάζει, που έζησαν το χρονικό της άλωσης. Γεώργιος Φραντζής, ένας επιστήθιος συνεργάτης του Παλαιολόγου. Μιχαήλ Δούκας, ένας διπλωμάτης στην αυλή του σουλτάνου, Νέστορας Ισκεντέρης, ο τολμηρός καλόγηρος.

Εκείνο που σε κάνει να εκτιμάς ακόμη περισσότερο τη δουλειά της είναι το πόσο προσεκτικά αφηγείται. Εκφράσεις της συγγραφέως όπως “αφηγείται ο θρύλος” “όπως αφηγείται το χρονικό” “κάποιοι είπαν”, “φαίνεται να είπε” δείχνουν την ευθύνη που αισθάνεται απέναντι στον αναγνώστη της. Τόσο στο να καταγράψει τις αφηγήσεις των πρωτογενών πηγών, όσο και για να κεντήσει την μυθοπολασία της, εμπλουτίζοντας το κείμενο με διαλόγους.

Κύριο κομμάτι του βιβλίου είναι το ξεκίνημα, η δημιουργία, η εδραίωση και η πτώση της Κωνσταντινούπολης, το τέλος της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και η αρχή της Οθωμανικής κυριαρχίας.

Άρτια πληροφόρηση και χώρος για να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη των παιδιών. Στις τελευταίες σελίδες του βιβλίου θα ανακαλύψετε εκτός από τους σιωπηλούς μάρτυρες που θα συναντήσετε αποσπάσματα από τα έργα τους στο βιβλίο ιστορίας της Ε’ Δημοτικού,  επιπρόσθετες πληροφορίες για την πρωτεύουσα του Κωνσταντίνου, απαντήσεις στην ερώτηση “ποιοι ήταν οι βυζαντινοί;”, ο σουλτάνος Μωάμεθ Β’, ο Παλαιολόγος, οι μισθοφόροι. Πώς έγινε η οχύρωση της Πόλης και ένα περιγραφικό και χρήσιμο γλωσσάρι που οδηγεί σε βαθύτερη γνώση της ζωής, της σκέψης, της κατανόησης της Ιστορίας.

Η ιστορική εν συναίσθηση, η αφηγηματική δομή και η εξαιρετική εικονογράφηση του Σταμάτη Μπονάτσου σε οδηγούν σε μια διαδρομή μοναδική. Μέσα στο οχυρό της Πόλης λίγο πριν και λίγο μετά το 1453 μ.χ.. Ένα εξαιρετικό βιβλίο από μόνο του και ένας πιστός βοηθός για παιδιά της Ε’ Δημοτικού.

to byzantio se eksi xrwmata & kwnstantinoupoli 1453 paidika biblia.jpg

 

Της Ελευθερίας Καμπούρογλου