3ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής – OraThess
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories

3ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής στο Μέγαρο Μουσικής

3o-festival-barok-mousikis_result

13/11/2019


Για τρίτη χρονιά πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης το Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής, σε καλλιτεχνική επιμέλεια του εκλεκτού βιολοντσελίστα Δήμου Γκουνταρούλη.

 

Η επιτυχημένη αυτή παραγωγή του Μεγάρου, με τη θερμότατη υποδοχή της κριτικής και τις sold-out συναυλίες, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα κορυφαίο καλλιτεχνικό γεγονός, αφού πρόκειται για ένα φεστιβάλ μοναδικό στην Ελλάδα, που συγκεντρώνει σχεδόν όλους τους εξαιρετικούς μουσικούς της ελληνικής μπαρόκ σκηνής και φέρνει το κοινό σε επαφή με μια άκρως ενδιαφέρουσα εποχή, η οποία διήρκεσε ενάμιση αιώνα (1600-1750) και έδωσε αθάνατα δείγματα τέχνης, γεμάτα ένταση, μεγαλείο και συναίσθημα.

 

Η πρώτη διοργάνωση είχε τον ειδικότερο τίτλο «Les Goûts Réunis» (Τα ενωμένα γούστα) και εστίαζε στην απίστευτη ποικιλία και διαφορετικότητα που χαρακτηρίζουν την μπαρόκ μουσική, η δεύτερη επιγραφόταν «Chiaroscuro» (Φωτοσκίαση) και έδινε έμφαση στις αντιθέσεις, τη δραματικότητα και τις εναλλαγές συναισθημάτων, ενώ η τρίτη φέρει τον τίτλο «Παλαιά και νέα όνειρα», θέλοντας μεταξύ άλλων να καταδείξει και το γεγονός ότι ο τρόπος που αποδίδεται η παλαιά μουσική είναι τελικά εντελώς σύγχρονος – κάτι εμφανές άλλωστε και στις συναυλίες του Φεστιβάλ, όπου το κλίμα είναι μεν κατανυκτικό, ωστόσο δεν υπάρχει τίποτε από τον ακαδημαϊσμό και τη σοβαροφάνεια που χαρακτηρίζουν συχνά τις παρουσιάσεις της μεταγενέστερης κλασικής μουσικής. Ο καλλιτεχνικός επιμελητής του Φεστιβάλ Δήμος Γκουνταρούλης εξηγεί: «Όταν ξεκίνησε το κίνημα ιστορικής ερμηνείας της παλαιάς μουσικής κοιτάζοντας φαινομενικά προς το παρελθόν, όχι μόνο ξανάφερε στο φως την εκλεπτυσμένη και πλούσια γκάμα ηχοχρωμάτων των παλαιών οργάνων κι ένα εκπληκτικό και τεράστιο ξεχασμένο ρεπερτόριο δίνοντάς του καινούργια ζωή, αλλά ταυτοχρόνως έφερε κι έναν νέο αέρα, μια καινούργια αισθητική, μια σύγχρονη άποψη τελικά κι έναν νέο τρόπο να παίζουμε, να σκεφτόμαστε και να ακούμε τη μουσική των περασμένων αιώνων. Το παλαιό ως νέο – η μουσική του 17ου και του 18ου αιώνα εξακολουθεί να μας εμπνέει και να μας εκπλήσσει με τον πειραματικό της χαρακτήρα και με το ανήσυχο, καινοτόμο και ανοιχτό της πνεύμα».

 

3o-festival-barok-mousikis_result

Δήμος Γκουνταρούλης

Φέτος το Φεστιβάλ παρουσιάζει έργα πασίγνωστων συνθετών όπως ο Βιβάλντι και ο Χαίντελ αλλά και άλλων από την Ιταλία, την Ισπανία κ.α., ενώ ανοίγει τον ορίζοντά του διευρύνοντας το ρεπερτόριο και τα χρονικά του όρια, προς τα πίσω με αναγεννησιακή θρησκευτική μουσική και προς τα μπρος με κλασική μουσική δωματίου από το β’ μισό του 18ου αιώνα. Παράλληλα, προσκαλεί για πρώτη φορά δύο σημαντικά ευρωπαϊκά σχήματα μπαρόκ μουσικής. Συνολικά στις τέσσερις βραδιές του Φεστιβάλ (22-23 και 29-30 Νοεμβρίου 2019) εμφανίζονται έξι μουσικά σύνολα με 26 καλλιτέχνες, που θα εκτελέσουν τα πλούσια και απαιτητικά τους προγράμματα μέσα σε μια υποβλητική ατμόσφαιρα που θα δημιουργήσουν οι ιδιαίτεροι φωτισμοί και οι προβολές εικαστικών έργων της εποχής.

 

 

Τέλος, αξίζει να επισημανθεί ότι για τις τέσσερις συναυλίες του Φεστιβάλ υπάρχει ενιαίο, ιδιαίτερα οικονομικό εισιτήριο!

 

Καλλιτεχνική επιμέλεια Δήμος Γκουνταρούλης

 

Επεξεργασία προβολών, σχεδιασμός φωτισμού Αλέξανδρος Σεϊταρίδης

 


 

Έγραψαν για το Φεστιβάλ:

«Αποθέωση του μπαρόκ από ακμαίους Έλληνες μουσικούς σε λαμπρό φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη… από κάθε άποψη επιτυχημένη διοργάνωση…»

Ευτύχιος Δ. Χωριατάκης («Αθηνόραμα»)

 

«…επίκαιρη μουσικολογική και τεχνική ενημέρωση των συντελεστών, …γενναιόδωρη διάρκεια των γεγονότων»

Κυριάκος Λουκάκος («Αυγή»)



3ο Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής

Παλαιά και νέα όνειρα

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2019

 

Α’ Μέρος

 

Incipit Lamentatio

 

Το φωνητικό σύνολο Cantores Sancti Pauli, που διευθύνει ο Ιάσων Μαρμαράς και ειδικεύεται στην αναγεννησιακή θρησκευτική μουσική, παρουσιάζει τα «Αναγνώσματα του Σκότους» του Thomas Tallis και καθολική μουσική από την εποχή της Αγγλικής Μεταρρύθμισης.

 

 

Preludium in loco Introitus / Πρελούδιο αντί Εισοδίου

(αυτοσχεδιασμός)

 

Antiphona / Αντίφωνον – Deus meus, eripe me

(σαλισβουργιανό μέλος)

 

Psalmus. Usqueco / Ψαλμός. Έως πότε – How long wylt thou forget mee

(ανωνύμου, από τα χειρόγραφα Wanley)

 

Antiphona ut supra / Αντίφωνον ως άνω – Deus meus, eripe me

(σαλισβουργιανό μέλος)

 

Versiculus / Στροφή –  Exurge, Domine

(σαλισβουργιανό μέλος)

 

Oracio / Προσευχή – Pater noster

 

Thomas Tallis             α’ μέρος του Θρήνου του Ιερεμία –

(ca. 1505-1585)           Lectio Prima / αΑνάγνωσμα

Incipit Lamentacio

Aleph. Quomodo sola civitas

Beth. Plorans ploravit

Hierusalem, Hierusalem

 

Responsorium Primum / αΑπόκρισις – In monte oliveti

(σαλισβουργιανό μέλος)

 

Thomas Tallis             β’ μέρος του Θρήνου του Ιερεμία –

Lectio Secunda / βΑνάγνωσμα

De Lamentacione

Ghymel. Migravit Iuda

Deleth. Omnes persecutores eius

He. Facti sunt hostes

 

Responsorium Secundum / βΑπόκρισις – Tristis est anima mea

(σαλισβουργιανό μέλος)

 

Thomas Tomkins        Psalmus. De profundis / Ψαλμός. Εκ βαθέων  Out of the (1572-1656)                  deep

 

 

CANTORES SANCTI PAULI:

Andrew Hallock – medius

Μαρίνα Θεοδωροπούλου – medius

Tin Cugelj – contratenor

Αγγελική Αργύρη – contratenor

Ηλίας Βλαστός – tenor

Γιώργος Βελισσαρίδης – tenor & bassus

Roland Faust – bassus

Ιάσων Μαρμαράς – tenor & contratenor, όργανο δωματίου & διεύθυνση

 

Με τη φιλική συμμετοχή της Αλεξάνδρας Πλέσσια – medius

 

 

Β’ Μέρος

 

O prima alba del mondo – Μουσική στην εποχή του Γαλιλαίου

 

Το πρόγραμμα του διεθνούς συνόλου La Vaghezza παρουσιάζει την ευφάνταστη και πειραματική μουσική του πρώιμου ιταλικού μπαρόκ, των αρχών του 17ου αιώνα, με συνθέτες που πρωτοστάτησαν και βοήθησαν στο χτίσιμο μιας νέας μπαρόκ αισθητικής.

 

 

Dario Castello            Sonata Quarta, για δύο βιολιά και μπάσο κοντίνουο

(ca. 1600-?)

 

Andrea Gabrieli         “Giovane donna sott’un verde lauro”, για βιολί και μπάσο

(1533-1585)                κοντίνουο

 

Giulio Mussi               L’Amaltea, Canzona a due violini in eco, για δύο βιολιά και

(?-1625)                       μπάσο κοντίνουο

 

Salamone Rossi          Sinfonia Nona a 3, για δύο βιολιά και μπάσο κοντίνουο

(1570-1630)

 

Claudio Monteverdi  Madrigale “Cor mio non mori? E mori!”, για βιολί και μπάσο

(1567-1643)                κοντίνουο

 

Tarquinio Merula      Ballo detto “Gennaro”, για δύο βιολιά και μπάσο κοντίνουο

(1595-1665)

 

Giovanni Girolamo Kapsberger        La Kapsberger, για θεόρβη σόλο

(1580-1651)

 

Andrea Falconieri      Ciaccona, για δύο βιολιά και μπάσο κοντίνουο

(1585/1586-1656)

 

Andrea Falconieri      Folias echa para mi Señora Doña Tarolilla de Carallenos,

για δύο βιολιά και μπάσο κοντίνουο

 

 

LA VAGHEZZA:

Ignacio Ramal Viejo – μπαρόκ βιολί

Mayah Kadish – μπαρόκ βιολί

Gianluca Geremia – θεόρβη, λαούτο

Marco Crosetto – τσέμπαλο, όργανο δωματίου

 

 

Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2019

 

Μουσική και ζωγραφική στην μπαρόκ Ισπανία –

Από τον Marín και τον Velázquez στον Boccherini και τον Goya

 

Α’ Μέρος

 

Las Meninas – Η μουσική πίσω από τον πίνακα

 

Το πρόγραμμα βασίζεται σε έργα του Juan Hidalgo, του José Marín και του Don Juan José de Austria, τριών σημαντικών συνθετών που προσέφεραν τις υπηρεσίες τους στον Φίλιππο Δ’ της Ισπανίας, την ίδια εποχή που στην αυλή του δούλευαν καλλιτέχνες όπως ο θεατρικός συγγραφέας Pedro Calderόn de la Barca και ο ζωγράφος Diego Velázquez.

 

 

José Marín                              “Niña como en tus mudanças”

(ca. 1619-1699)                       “No sé yo cόmo es

 

Juan Hidalgo                          Ay triste del que a sus rayos

(1614-1685)

 

Gaspar Sanz                            Pavanas por la D,

(ca. 1640-1710)                       con partidas al arie español

 

Alessandro Piccinini              Toccata VI

(1566-ca. 1638)

 

José Marín                              “Montes del Tajo escuchad

 

Juan Hidalgo                          “Esperar, sentir, morir

 

Gaspar Sanz                            Canarios

 

José Marín                              “Sepan todos que muero

Ojos pues me desdeñais

 

Juan Hidalgo                          “Ay que si, ay que no

 

 

Θεοδώρα Μπάκα – μέτζο σοπράνο

Αλέξανδρος Ιωάννου – κρουστά

Θεόδωρος Κίτσος – μπαρόκ κιθάρες, θεόρβη, καλλιτεχνική επιμέλεια

 

 

Β’ Μέρος

 

Fandango – Η Ισπανία του Boccherini και του Goya

 

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρία από τα πιο ώριμα και όμορφα κουιντέτα του Luigi Boccherini, με έντονη ισπανική επιρροή – το προγραμματικό quintettino «La Musica Notturna delle strade di Madrid», που περιγράφει τους ήχους και τη μουσική της νυχτερινής Μαδρίτης, τα δεξιοτεχνικά, υπέροχα κουιντέτα σε ντο ελάσσονα και σε ρε μείζονα, και το διάσημο Fandango, όπου συνδυάζονται οι δύο αυθεντικές εκδοχές του, για κουιντέτο εγχόρδων και για κουιντέτο με κιθάρα.

 

Luigi Boccherini         Quintettino “La Musica Notturna delle strade di Madrid”

(1743-1805)                για δύο βιολιά, βιόλα και δύο βιολοντσέλα σε ντο μείζονα,

G.324

                                    Le campane dell’ Ave Maria

                                    Il tamburo dei Soldati

                                    Minuetto dei Ciechi

                                    Rosario. Largo assai, Allegro, Largo come prima, Allegro…

                                    Los Manolos – Passa Calle. Allegro

                                    Ritirata con 11 variazioni. Tempo di Marcia

 

Luigi Boccherini         Κουιντέτο για δύο βιολιά, βιόλα και δύο βιολοντσέλα σε ντο

                                    ελάσσονα, G.314

                                    Allegro vivo

                                    Largo assai

                                    Minuetto, Trio

                                    Fuga. Allegro giusto

 

Luigi Boccherini         Κουιντέτο για δύο βιολιά, βιόλα και δύο βιολοντσέλα σε ρε

                                    μείζονα, G.313

                                    Andante moderato

                                    Minuetto, Trio

                                    Cantabile

                                    Finale. Allegro

 

Luigi Boccherini         Fandango*

                                    Κουιντέτο για δύο βιολιά, βιόλα και δύο βιολοντσέλα σε ρε

                                    ελάσσονα, G.341 /

                                    Κουιντέτο για κιθάρα, δύο βιολιά, βιόλα και βιολοντσέλο σε

                                    ρε ελάσσονα, G.448

 

 

Mayah Kadish – μπαρόκ βιολί

Γιώργος Σαμοΐλης – μπαρόκ βιολί

David Bogorad – μπαρόκ βιόλα

Δήμος Γκουνταρούλης – μπαρόκ τσέλο

Ιάσων Ιωάννου – μπαρόκ τσέλο

 

* συμμετέχουν οι:

Θεόδωρος Κίτσος – μπαρόκ κιθάρα

Αλέξανδρος Ιωάννου – κρουστά

 

 

Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019

 

Οι βιρτουόζοι φίλοι του Händel

 

Ο Jed Wentz, ένας από τους πιο σημαντικούς μπαρόκ φλαουτίστες της εποχής μας, μαζί με το βραβευμένο σύνολό του Musica ad Rhenum, παρουσιάζει έργα του Georg Friedrich Händel, κεντρικού προσώπου της μουσικής σκηνής του Λονδίνου του 18ου αιώνα, και των βιρτουόζων φίλων του – του Ιταλού Francesco Geminiani, του Σουηδού Johann Helmich Roman και του Ολλανδού Pieter Hellendaal.

 

 

Georg Friedrich Händel         Σονάτα για φλάουτο τραβέρσο και μπάσο κοντίνουο

(1685-1759)                            σε σι ελάσσονα, HWV 367

                                                Largo

                                                Vivace

                                                Furioso

                                                Adagio

                                                Alla breve

                                                Andante

                                                A tempo di menuet

 

Pieter Hellendaal                   Σονάτα VII για βιολοντσέλο και μπάσο κοντίνουο σε

(1721-1799)                            ντο μείζονα

                                                Larghetto

                                                Allegro

                                                Affettuoso

                                                Allegretto

 

Johan Helmich Roman          Σονάτα για τραβέρσο και μπάσο κοντίνουο σε μι

(1694-1758)                            ελάσσονα, BeRI 210

                                                Larghetto

                                                Andante

                                                Piva

                                                Non presto

                                                Villanella

 

Francesco Geminiani             Τέσσερα σκοτσέζικα τραγούδια για τραβέρσο και

(1687-1762)                            μπάσο κοντίνουο

                                                Auld Bob Morris

                                                The country lass

                                                Lady Ann Bothwell’s lament

                                                Sleepy Body

 

Georg Friedrich Händel         “Vo’ far Guerra” για σόλο τσέμπαλο – διασκευή του

William Babell (1690-1723)

 

Georg Friedrich Händel         Σονάτα για τραβέρσο και μπάσο κοντίνουο σε μι

ελάσσονα, HWV 379

                                                Larghetto

                                                Andante

                                                Largo

                                                Allegro

                                                Presto

 

 

MUSICA AD RHENUM – Jed Wentz:

Jed Wentz – μπαρόκ φλάουτο τραβέρσο

Job ter Haar – μπαρόκ τσέλο

Michael Borgstede – τσέμπαλο

 

 

Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2019

 

Η μουσική του Αντόνιο Βιβάλντι – Λάμψη, δεξιοτεχνία και εξτραβαγκάντσα

 

Ένα λαμπερό πρόγραμμα ιταλικής μουσικής αφιερωμένο στον Αντόνιο Βιβάλντι. Περιλαμβάνει δεξιοτεχνικά κοντσέρτα για βιολί και βιολοντσέλο, με πρωτότυπους συνδυασμούς για έναν, δύο ή τρεις σολίστες, που παρουσιάζουν την αστείρευτη ευρηματικότητα, την αμεσότητα, την εξωστρέφεια και τη μελωδική φυσικότητα του μεγάλου Ιταλού συνθέτη.

 

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για έγχορδα και μπάσο κοντίνουο σε σολ

(1678-1741)                ελάσσονα, RV 157

                                    Allegro

                                    Largo

                                    Allegro

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για δύο βιολοντσέλα, έγχορδα και μπάσο

                                    κοντίνουο σε σολ ελάσσονα, RV 531

                                    Allegro

                                    Largo

                                    Allegro

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για μαντολίνο, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο σε

                                    ντο μείζονα, RV 425

                                    Allegro

                                    Largo

                                    Allegro

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για δύο βιολιά, βιολοντσέλο, έγχορδα και μπάσο

                                    κοντίνουο σε ρε ελάσσονα, RV 565

                                    Allegro

                                    Adagio e spiccato

                                    Allegro

                                    Largo e spiccato

                                    Allegro

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για βιολοντσέλο, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο σε

                                    σολ μείζονα, RV 413

                                    Allegro

                                    Largo

                                    Allegro

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για βιολί, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο σε ρε

                                    ελάσσονα

                                    “Per Pisendel” RV 242

                                    Allegro

                                    Largo

                                    Allegro

 

Antonio Vivaldi         Κοντσέρτο για δύο βιολιά, έγχορδα και μπάσο κοντίνουο σε

                                    λα ελάσσονα, RV 522

                                    Allegro

                                    Larghetto e spiritoso

                                    Allegro

 

 

LA STRAVAGANZA GRECA:

Σίμος Παπάνας – μπαρόκ βιολί (σόλο)

Δήμος Γκουνταρούλης – μπαρόκ τσέλο, βιολοντσέλο πίκολο (σόλο)

Γιώργος Σαμοΐλης – μπαρόκ βιολί

Άντζυ Κασδά – μπαρόκ βιολί

David Bogorad – μπαρόκ βιόλα

Ιάσων Ιωάννου – μπαρόκ τσέλο

Δημήτρης Τίγκας – βιολόνε

Θοδωρής Κίτσος – θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα

Ιάσων Μαρμαράς – τσέμπαλο, όργανο δωματίου

 




22, 23, 29, 30 Νοεμβρίου 2019
Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Κτίριο Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης
Έναρξη: 21.00