Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Filter by Categories

Προβιοτικά: Πώς το έντερο ελέγχει τον εγκέφαλό;

OraThess Post Thumb

05/10/2018


Τα προβιοτικά έχουν γίνει δημοφιλή τα τελευταία χρόνια ως ένας εύκολος τρόπος για να βελτιωθεί η ανθρώπινη υγεία μέσω της διατροφής. Πράγματι δεκάδες μελέτες υποδηλώνουν πιθανά οφέλη.

ProbioticsΠιο πρόσφατα όμως υπήρξε αμφισβήτηση για τα οφέλη των «ζωντανών» γιαουρτιών ενώ υπήρξαν και μελέτες που κατέγραψαν παρενέργειες. Αυτό σημαίνει ότι δεν ισχύει ο ισχυρισμός ότι τα προβιοτικά μπορούν να καταναλώνονται άφοβα από όλους.


Μέχρι πριν από λίγα μόνο χρόνια θεωρούσαμε ότι το έντερο και ο εγκέφαλος ήταν δύο εντελώς ξεχωριστά όργανα.

Ο εγκέφαλος ελέγχει τις σκέψεις μας, τη διάθεσή μας και τις διαδικασίες στο σώμα.

Το έντερο ελέγχει την πέψη μας και υποστηρίζει την ανοσολογική λειτουργία.

Αλλά κορυφαίοι ειδικοί σε όλο τον κόσμο πιστεύουν τώρα ότι το έντερο και ο εγκέφαλος βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία, επηρεάζοντας το πόσο καλά λειτουργεί το άλλο.

Εάν είχατε ποτέ πεταλούδες στο στομάχι σας πριν από μια σημαντική συνάντηση, ή δεν μπορούσατε να σκεφτείτε… λόγω πόνων πείνας, τότε έχετε βιώσει αυτόν τον πρωταρχικό σύνδεσμο.

Μια ανισορροπία σε ένα όργανο μπορεί να πεταχτεί από την άλλη, οδηγώντας σε δυσλειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος ή ακόμη και διανοητικές ανισορροπίες.

ProbioticsΑλλά όταν οι δύο είναι σε πλήρη αρμονία, υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον μέσω διαφόρων χημικών και νευρικών παρορμήσεων, ενισχύεται η σύνδεση του εντέρου – εγκεφάλου. Μπορεί ακόμη και να προωθήσει την υγεία του εγκεφάλου, να καταπολεμήσει τον νευροεκφυλισμό,  φλεγμονές και πολλά άλλα.

Μια υγιής σύνδεση μεταξύ του εντέρου και του εγκεφάλου μπορεί ακόμη και να ανακουφίσει το άγχος  ή τα συμπτώματα της κατάθλιψης.

Αυτό συμβαίνει επειδή το έντερο μπορεί να κάνει τα ένζυμα και τους νευροδιαβιβαστές με τον ίδιο τρόπο που ο εγκέφαλος μπορεί (GABA και σεροτονίνη, δηλαδή). Έχει ακόμη και εκατομμύρια νευρώνες – τα πραγματικά κύτταρα του εγκεφάλου – που επικοινωνούν με τον εγκέφαλο στο κεφάλι.
Όπως και ο εγκέφαλός σας, ο μικροβιοκτόνος ελέγχει τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ενέργειες.

Επιπλέον επηρεάζει την ικανότητά μας να αφομοιώσουμε τα τρόφιμα, να διατηρήσουμε ένα άπαχο σώμα και να έχουμε εκπληκτικό ύπνο κάθε βράδυ.

Η λήψη αποτελεσματικών προβιοτικών είναι ο καλύτερος τρόπος για να διορθώσουμε το έντερό μας, ενισχύοντας παράλληλα την υγεία του εγκεφάλου μας ταυτόχρονα.

Τι κάνει τα προβιοτικά αποτελεσματικά;

Μιλώ για προβιοτικά και πρεβιοτικά.

Οι προβιοτικοί μικροοργανισμοί ζουν στον ανθρώπινο οργανισμό χωρίς να τον βλάπτουν. Αντίθετα, εμποδίζουν να αναπτυχθούν τα παθογόνα μικρόβια τα οποία όταν βρουν την ευκαιρία επιτίθενται και μολύνουν τα διάφορα όργανα του σώματος.

Τα προβιοτικά συμβάλλουν σε μια ισορροπία της χλωρίδας του εντέρου που προστατεύει τον οργανισμό από μολύνσεις. Επιπρόσθετα, βοηθούν στη διάσπαση των πρωτεϊνών και των λιπών στο πεπτικό σύστημα, κάτι που βοηθά στην πέψη και απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών. Σε παιδιά και καταπονημένους ασθενείς, η εν λόγω δράση των προβιοτικών μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη.

 

Τα πρεβιοτικά δεν περιέχουν τους ίδιους τους μικροοργανισμούς που περιέχουν τα προβιοτικά, αλλά συστατικά τα οποία τρέφουν και βοηθούν την ανάπτυξη και διατήρηση των προβιοτικών. Τέτοια συστατικά είναι οι φρουκτο-ολιγοσακχαρίτες και οι ινουλίνες.

Είναι οι αβλαβείς ενώσεις που τροφοδοτούν τα εκατομμύρια των υγιών μικροβίων που ζουν στο έντερο.

Probiotics

Υπάρχουν μέχρι σήμερα ενδείξεις που εισηγούνται ότι τα προβιοτικά ίσως βοηθούν στις ακόλουθες παθολογικές καταστάσεις, φλεγμονές ή ασθένειες:

  1. Διάρροια
  2. Σπαστική κολίτιδα (σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου).
  3. Νόσος Crohn.
  4. Ελκώδης κολίτιδα. Οι φλεγμονώδεις ασθένειες του εντέρου πιστεύεται ότι προκαλούνται όταν το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά αρνητικά σε συγκεκριμένα βακτήρια του γαστρεντερικού σωλήνα, προκαλώντας φλεγμονή στο έντερο.
  5. Έλκος στο στομάχι: Τα προβιοτικά πιθανόν να βοηθούν στην καταπολέμηση του ελικοβακτηριδίου του πυλωρού που προκαλεί γαστρίτιδα, έλκος στο πεπτικό σύστημα και, στη χειρότερη περίπτωση, καρκίνο.
  6. Στις μολυσματικές νόσους του εντέρου, μείωση της διάρκειας της λοίμωξης ιδιαίτερα με το μικρόβιο Clostridiumdifficile.
  7. Μετά από χειρουργική επέμβαση του παχέος εντέρου, πρόληψη και θεραπεία της φλεγμονής που προκύπτει.
  8. Δυσανεξία στη λακτόζη.
  9. Πρόληψη καρκίνου του εντέρου.
  10. Τερηδόνα και ουλίτιδα.
  1. Για την πρόληψη και θεραπεία των μυκητιάσεων του γυναικείου κόλπου. Χρήσιμα φαίνεται να είναι τα προβιοτικά σε κάθε γυναίκα που παρουσιάζει επαναλαμβανόμενα επεισόδια με γυναικολογικές λοιμώξεις (κολπίτιδα, τραχηλίτιδα), ή ουρολογικές λοιμώξεις (κυστίτιδα).
  2. Για την πρόληψη και θεραπεία των ουρολοιμώξεων.
  3. Για τον καρκίνο της ουροδόχου κύστης, μείωση του κινδύνου υποτροπής της νόσου. Σημαντικά είναι τα αποτελέσματα από έρευνες που δείχνουν ότι η κατανάλωση προβιοτικών συνδέεται με τη μειωμένη δραστικότητα των ενζύμων που μετατρέπουν προκαρκινογόνες ουσίες σε καρκινογόνες.
  4. Για την πρόληψη του εκζέματος στα παιδιά.
  5. Τα προβιοτικά συστήνονται σε περιπτώσεις χρήσης αντιβιοτικών.
  6. Τέλος, ενδιαφέρουσες μελέτες δείχνουν ότι ενδεχομένως ορισμένα βακτήρια του εντέρου να παχαίνουν και ότι κάποια προβιοτικά μπορεί να βοηθούν στο αδυνάτισμα.

 

Τα στοιχεία που υπάρχουν στηρίζουν την άποψη ότι τα προβιοτικά πιθανόν να βελτιώνουν και τη γενική κατάσταση της υγείας.  Έτσι τα προβιοτικά τρόφιμα βρίσκονται στο κέντρο του ενδιαφέροντος.

Είναι το καλύτερο φυσικό εργαλείο που γνωρίζουμε για να υποστηρίξουμε τα υγιή βακτήρια στο σώμα μας.

Και τώρα περισσότερο από ποτέ, μαθαίνουμε ότι η υποστήριξη «καλών βακτηρίων» για τη βελτιστοποίηση της υγείας του εντέρου είναι τόσο σημαντική …

  • Ενίσχυση του ανοσοποιητικού
  • Πρόληψη από αρρώστιες.
  • Υποστήριξη της υγιούς πέψης
  • Βελτίωση της διάθεσης
  • Ενίσχυση της γνωστικής λειτουργίας

xrisa-trigoniΓράφει η Χρύσα Τριγώνη